Bröllop
Vendels kyrka, Karby, Uppsala
Man kunde märka att kyrkan var från en äldre period, då det fanns gravstenar ståendes runt om byggnaden. Vid äldre kyrkor är det vanligare med gravar runt om och vid nyare kyrkor har man valt att inte ha plats för gravarna, för att kyrkorna är placerade närmare bostäder/bostadsområden och därför finns det inte plats för dem.
Här är en bild av hur kyrkan såg ut utanför med gästerna på ingång in i lokalen.
När jag kom in i kyrkan såg jag att väggarna var smyckade
med ikoner och målningar med kristna motiv. Längst fram i mitten fanns ett
stort altare med en korsfäst Jesus på, det är en skulptur av berättelsen om
hans korsfästelse och hans mod och kämparkraft. Detta altare tog stor plats i
den främre delen av lokalen. Prästen som hade i uppgift att viga detta par, bar
en vit kappa med ett grönt band hängandes runt nacken (fram till bröstkorgen
och ner längs kappan). Han stod nedanför motivet av Jesus medan han talade högt
till paret så att vi, gästerna kunde ta del av allt. Bruden bar en lång vit
slöja med en vit klänning som föll ner vid golvet. Slöjan täckte inte ansiktet
utan bars bakom huvudet. Hon hade dekorerat klänningen med ett ljusblått band
längs midjan. Mannen bar en klassisk mörkgrå kostym med en slips och en
dekoration av några få ljusblåa blommor vid bröstfickan. De blåa detaljerna var
ett icke religiöst tillskott som paret lade till, utan det var en del av deras tema.
Vi blev vid ingången tilldelade ett papper som innehöll
punkter för när och vad som skulle komma under ceremonin, på framsidan stod det
datum, namn och år och på insidan bl.a. kantorns och vigselföreträdares namn.
På platserna hade alla varsin psalmbok, som innehåller svenska kyrkans
officiella samling av sånger som sjungs under gudstjänster och andra kristna tillställningar.
Det var jag i följe med min familj som bevittnade
giftermålet tillsammans med brudparets släktingar och vänner. Vi var uppdelade
i kyrkan så att mannens släkt satt på höger sida och kvinnans släkt på vänster
sida, det är enligt tradition som släkterna är placerade såhär. Vi blev
tillsammans ett stort antal bröllopsvittnen. Personligen gillade jag
uppdelningen eftersom att den var trygg i sig, då anhöriga får sitta med sina
bekanta istället för med främlingar.
Paret gick in till Wagers bröllopsmarsch. Under kantorns
bibelord betonade han att genom denna vigsel ska de ha fått sin kärlek till
varandra accepterade inför Gud. Enligt tron accepterar och respekterar Gud en
som en människa och individ, vilket Gud ändå ska göra eftersom att han ska vara
god, men vi behöver få hans acceptans genom äktenskap för vår kärlek till en
annan individ. Vilket kan tolkas på olika sätt, såsom att det är en synd att
älska någon och innan vigseln ha ett sexuellt liv med denne. Brudens mamma sa
skojfullt under sitt tal på bröllopsmiddagens att nu behöver de inte leva i
synd längre, då hon fokuserade på att de har fått ett barn tillsammans sen två
år tillbaka. Annars kan de orden tolkas bokstavligt med inga andra ingripande
tolkningar, att vi kan leva ihop hur vi än vill innan vi går in i äktenskap med
varandra och sedan lever vi som vill efteråt också. Under kantorns bibelord var
det de här som jag mest la märket till, eftersom att jag sedan innan inte
trodde att det satt en sådan innebörd i äktenskap. Då jag trodde att enligt
mina kristna vägnar skulle jag få min kärlek till en annan person accepterad
inför Gud utan att ingå äktenskap.
Förutom denna del av ceremonin satt inte bara jag utan alla
andra uppmärksamma medan prästen uttalade hela deras namn och frågade… ”Tar du
Owe-namn-namn-efternamn, Linda-namn-efternamn till din äkta maka och älskar
henne tills döden skiljer er åt?”
Eftersom att jag själv är kristen uppfattade jag mycket av
vad som predikades och kunde själv relatera till delar jag läst om tidigare. Jag
fann vissa punkter i kantorns ord väldigt kristna, med andra ord extremistiska
vilket var berättelserna och sagorna om det ”magiska”. Jag tror inte på historierna
som berättas om bl.a. Jesus tid på jorden och hans otroliga handlingar eller
Guds närvaro eller hans sätt att skapa världen. Jag är kristen för att när jag
läste en del av bibeln (nya testamentet) uppfattade jag som att det stod
beteendebudskap bland
texterna. Det var just ett budskap som jag som mest tog till mig och ännu
minns, vilket var att vare sig du utför en gärning till någon framför deras
rygg eller bakom den, ska du inte gå fram till den personen och stå och påpeka
allt det goda du gjort mot den personen eftersom att då framställs du i dina
dåliga dagar, skryter.
Jag gillar bröllop och jag är glad att de gifte sig men jag
skulle inte själv ingå ett äktenskap, men det är pågrund av andra åsikter som
inte rör denna rapport.
Tumba gymnasium
SvaraRaderaonsdag 6 november 2013
Hej Maja!
Jag hoppas att du har det bra.
Tack för rapporten. Den är mycket bra skriven och uppfyller mina önskemål och krav till fullo.
Visst är vigseln/bröllopet en milstolpe i många människors liv och visst har ceremonin kring den/det stor vikt och betydelse inom många livsåskådningar. Orsaken är att genom denna ceremonin bekräftar två människor att de ämnar bilda en familj som åtminstone tidigare var en viktig samhällelig enhet/institution.
Din berättelse om besöket i Vendels kyrka i Uppsala är detaljrik och välskriven. Jag förstår att många känslor kommer till deltagarna under ceremonin. Själv har jag aldrig varit en av huvudstjärnorna i en sådan ceremoni och därför vet jag inte hur det känns att stå där och ge ett löfte inför framtiden. Kanske borde vi fråga Owe eller Linda :)!
Vi ses,
Nader